Besökare

måndag, april 16, 2012

På gång...

Måndag och en ledig mysdag med Liam. Han ville dock bara ägna sig åt sina starwars :) Lycka för honom. Själv har jag hunnit skriva ansökan till kommun, fixat lite annat pappersarbete och skrivit ut min biljett till min föreläsning/kurs på onsdag. Ska verkligen bli intressant och spännande.

Fick ett glädjande besked idag om vi ska få komma till autismcenter. Ska bli så skönt att få börja jobba med Liam och få träffa experter. Först ska jag dit och sen blir det ett möte så dom får träffa Liam. Efter det så ska man gå på en introkurs som heter första steget och består av tre förmiddagar då man träffas, föräldrar till ca:8-10 barn. Mellan dessa tillfällen så får man hemuppgifter som ska göras tillsammans med Liam.

I detta programmet så finns det innehåll som:
  1. Information om vad autismspektrumstörningar innebär och hur det just ser ut för just mitt barn, Liam.
  2. Beskrivning om varför kommunikation och samspel är svårt för ett barn med autismspektrumstörning samt strategier för att få till ett bra samspel och tydligare kommunikation.
  3. Hur vi kan förstå varför barn ibland uppvisar oönskade beteende och vad man gör för att minska dessa.
Under denna introduktion så får man hjälp att kartlägga Liams specifika styrkor och svaghete. Aktivt deltagande ger en bra grund att stå på inför fortsatt samarbete.

Jag blev så glad när brevet kom, att vi äntligen ska få börja jobba med Liam, få komma igång på riktigt. Det var som en sten föll från mina axlar, trots att det är nu det kommer bli jobbigt, tufft och supermycket jobb. Men det är det här vi vill, hjälpa Liam till att bli så självständig som möjligt och att kunna fungera tillsammans med andra människor på ett så bra sätt som möjligt.

Kram till er alla så länge :)

Inga kommentarer: