Besökare

lördag, maj 26, 2012

Vad är rätt?

Vad är rätt och vad är fel? Hur ska man veta att ens son som har en funktionsnedsättning (autism) får det bästa han behöver, den bästa träningen och det bästa stödet från samhället. Det är en balansgång som inte är av det lätta slaget och magen krampar för att jag som mamma varken vet ut eller in. Om Liam får resurstimmar så är det viktigt att det blir "rätt person" som hjälper honom med träningen och allt därtill. Om man redan från början har en magkänsla av att det inte känns rätt, vad gör man då?

Varför är det så svårt att få andra människor att förstå den oro som man har som föräldrar till ett barn med en funtionsnedsättning? Det verkar vara så lätt för många att bara ignorera och inte vilja förstå.
Vilket arbete, tid och tålamod som krävs för att få en fungerande vardag. Att som förälder tar man slut ibland och måste tanka lite extra. Det är ett pussel som ska läggas och det är inte det lättaste. Men vissa dagar är tipp topp och andra önskar man att man inte ens klivit ur sängen.

Idag har vi en bra dag, vi har tittat på när storebror haft fotbollsträning och sen blev det lite lunch. En bra fm med mycket skratt. Liam har blivit så mysig, så pussig och kramig. Han är så unik och speciell Liam, älskar mina underbara barn så mycket.

Det är jobbigt att det finns så många energibovar, folk som ska stjäla så mycket energi i onödan. Man måste respektera varandra och se till varandras olikheter och likheter. Bara för att jag tycker en sak så innebär det inte en annan sak, saker kan lätt misstolkas och det ställer till problem.
Men jag tror på att om man är positiv och lyhörd så kommer man långt, om man respekterar människor och har ett positivt tänkade så smittar det av sig. Att ha viktiga, riktiga och äkta människor omkring sig är superviktigt. Bara det bästa är gott nog!

Jag var på andra kurstillfället av "första steget" på autismcenter i veckan och det va så bra. Villka kursledare, Jag tycker att jag kan ganska mycket och är väl påläst men vilka människor och vilken feedback man får. Man förstår Liam och hans svagheter på ett helt annat sätt och får hjälp med olika situationer. Helt "amazing"!!!

Nu ska jag umgås med dom bästa denna lördag och bara njuta av min helg :)

Inga kommentarer: